Buisness Model Canvas er utviklet av Alexander Osterwalder på grunnlag av å dekomponere og forstå forretningsmodeller. Det er et verktøy med et rammeverk som til sammen inneholder ni byggeklosser.

Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som

  • hva skal du levere?
  • hvem er kunden?
  • hvem er venner og konkurrenter?
  • hvordan skal du selge?
  • hvordan skal du ta betalt?
  • hvordan skal du levere?

    Disse punktene hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader. Byggeklossene er ment for å vise hvordan et selskap har tenkt å tjene penger på en logisk måte.

    Eksempel:

    https://estudie.no/business-model-canvas/

    Buisness Model Canvas i bedrifter
    Modellen kan fungerer som et verktøy som kan brukes innad i både små og store bedrifter. Dette for å gi oversikt over bedriftens forretningsplan, eller det kan brukes til å skape en forretningsplan fra bunnen av. Den fremstiller visuelt bedriftens verdiløfter, kunder, infrastruktur, kjøp og salg.


    Kilder:
    https://estudie.no/business-model-canvas/
    https://www.dig2100.no/nysgjerrig-pa-hva-business-model-canvas-er/