En faglig blogg om Digital Markedsføring

E-varehandel, modul 3

Nå har vi startet med forelesninger igjen siden forrige eksamen, og vi er nå i gang med modul 3 i dette semesteret. I denne modulen er det foreleser Karl Philip Lund som skal lære oss om E-varehandel. I denne delen av semesteret skal vi i en gruppe på 3 studenter bygge en nettside som en del av eksamen. På grunn av situasjonen med corona-viruset, har de to siste eksamenene blitt slått sammen til én større eksamen. Synes dette virker veldig spennende og lærerikt!


Bilde her.

I de første forelesningene har vi lært om ledelse og digital markedsføring, samt blitt introdusert med kommunikasjonskanalen Basecamp som vi skal ta i bruk i dette emnet. I tillegg var det tidligere studenter fra Digital Markedsføring som var gjesteforelesere og delte sine erfaringer og mye nyttig informasjon om læringsmetoder de selv har benyttet seg av. To av gjesteforeleserne var Ola og Marius, som står bak nettsiden https://brisenshop.no. I forelesningen tok de oss gjennom prosessen for å få startet opp klesmerket Brisen apparel og nettbutikken deres. 

Om Brisen
Brisen er en nettbutikk som selger komfortable og basic klesplagg som ble opprettet av tre kompiser i 2019. Ordet «brisen» i seg selv er et kult navn som mest sannsynlig treffer mange i den målgruppen de hadde tenkt seg ut. «Jovival, avslappet og inkluderende» er ord de har brukt på sin hjemmeside om hvordan deres merke har fokus på hvordan en er i en brisen tilstand. Dette går også igjen i plaggene de selger, og det er plagg for både kvinner og menn på nettsiden. 


Bilde her.

Det var flere ting de sa som var svært lærerikt og interessant, blant annet det at de hadde valgt å bruke mange små detaljer for å skille seg ut fra andre nettsider. Inne på nettsiden kan man registrere mailen din og motta nyhetsbrev om du ønsker det, i tillegg til at de sendte ut velkomstmail til de nye kundene som registrerer seg.  Små detaljer som dette gjør at nettsiden ser gjennomført ut, i tillegg til at de sendte ut personlige hilsener til de som hadde valgt å kjøpe klær fra deres nettside. Som de selv forklarte var det ikke bare-bare å komme opp med ideér og vite hvordan man skulle få gjennomført det man ønsket med nettsiden, spesielt ikke når man aldri har gjort det før. 

Mailchimp og Bonjoro
Ettersom disse kompisene aldri hadde satt opp en nettside før, og det ikke var like enkelt å komme frem til gode løsninger valgte de å benytte seg av Mailchimp. Mailchimp er en solid markedsføringsplattform som man kan ta nytte av for å nå ut til kundegruppen sin. Som nevnt over sendte de ut personlige hilsener til de som handlet fra nettsiden deres. For å få gjennomført disse videoene benyttet de seg av plattformen Bonjoro

Hvordan nå ut til flest mulig?
Guttene bak Brisen valgte å markedsføre merket sitt gjennom en influenser, slik som mange andre aktører velger å gjøre. Dette er noe som har blitt ganske populært, og selv de store merkene bruker infuensere for å selge merkevaren sin. Influsensere har gjerne en stor følgergruppe på sosiale medier, og de har en stor påvirkningskraft på følgerne sine. På denne måten er det lettere å spre budskapet og at flere klikker seg inn på nettsiden og ser på klærne. En annen fordel med å bruke en som har mange følgere på Instagram er at de kan benytte seg av «swipe-up» funksjonen. Dette kan kun personer som har over 10.000 følgere bruke, og når man swiper up kommer man direkte inn på nettsiden. De sier selv at at dette var grunnen til at de merket stor pågang på sin nettside.

Alt i alt virker dette emnet veldig spennende, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Kilder brukt i innlegget:
– https://brisenshop.no/pages/om-oss
– https://mailchimp.com/
– https://www.bonjoro.com
– Videoer fra forelesning

1 kommentar

  1. Frida

    Dette var et fint og oppsummerende innlegg. Du skriver på en god måte og har en fin oppbygning av innlegget ditt!

    Bruk gjerne punkter/lister i teksten for å bryte opp litt i tillegg til bruken av bilder.

    Stå på videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *