Vi har i dagens samfunn blitt ganske så avhengig av å ha informasjonen vi leter etter lett tilgjengelig. De aller fleste har smarttelefoner den dag i dag, og det er derfor ekstra lett å bare ta opp telefonen for å fort finne ut av det man måtte lure på. Vi finner de svarene vi leter etter ved hjelp av ulike søkemotorer, og den vanligste å benytte seg av vil nok være Google. 

Jeg tror nok alle har utført et søk på Google en gang. Enten om man leter etter de beste restaurantene, en oppskrift eller hva enn det måtte være. Men det er ikke alltid at man finner det man leter etter ved første søk. Dette er på grunn av organiske og betalte søk. 


Bildet her.

Betalte søk
Når man snakker om betalte søk, betyr det at det er annonsering i søkemotorene der du vil bli belastet for per like på annonsen. Dette er også kjent som SEM. Betalte søk er i utgangspunktet kategorisert som reklame, og annonsører betaler altså for at de får reklamere og vise sine annonser når du gjennomfører søk som har spesifikke nøkkelord. Summen du da betaler er på bakgrunn av hvor mange klikk eller visninger denne siden får, og disse finner du som regel til høyre eller over de organiske resultatene.

Fordeler og ulemper
Det finnes fordeler og ulemper med betalte søk, som det gjør med nesten alt annet. En fordel er at det er høy kjøpsintensjon. Et eksempel på dette er hvis noen for eksempel søker på «Peak performance jakker», så er det noe man søker etter mest sannsynlig fordi man er interessert i å kjøpe eller å finne mer informasjon om produktet. En ulempe ved betalte søk er at det vil være kostnader. Det koser penger, og det er mange konkurrenter som kjemper om den øverste plassen. Så om man ikke betaler, mister man plassen sin.

Organisk søk
I motsetning til betalte søk kan man her ikke betale for å komme seg høyere opp i søkeresultatet. I organisk søk baseres plasseringen på innholdet, altså relevans og kvalitet. 


Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Organisk_søk
https://nettrafikk.no/synergi-seo-betalt-sok/